Wednesday, March 23, 2011

Belajar buat kek lapis Sarawak

Kat Sibu rupa-rupanya takdek jual kek lapis lah uols..
Rupanya kek lapis ada jual dekat Kuching..
Sibu---->Kuching, 6 jam uols!! *pitam*
Macam i balik Tganu dah..

So sorry to dakcik yang kirim kek lapis pandan..
Puas i cari u...hehe
Nasib baik kawan mak i, cik elam memang buat kek lapis..
Dia memang terror buat kek lapis ni & siap ambik tempahan..

Asalnya, nak buat 3 biji kek lapis belacan..untuk i, mak i & untie i..
Kek belacan tu bukan bahan-bahan dia belacan uols..
Takdek pun letak belacan dalam tu..
Juz nama dia jek macamtu..
Tapi kek paling sedaplah..
Tapi entah camana, kedai yang biasa dia beli bahan-bahan untuk buat kek tutup pulak..

So, juz buat kek lapis horlicks..
Itu pun sedap melampau okey :)
Tapi juz buat dua biji jek, satu mak i..satu untie i...
I punya takdek...uwaaaaaaa :'O *nanges*


I tak ingat pun bahan-bahan dia apa..
I sibuk duk tangkap gambar jek..



Masa ni nak asing jadi 3 bekas..



Dah dapat 3 bekas..

Masukkan setiap lapisan kat dalam oven selama 10 minit *pitam lagik*
Uols paham tak ni??

Mula-mula tuang kaler merah dalam loyang..pastu letak dalam oven..tunggu 10 minit..
Pastu tuang kaler hijau (atas kaler merah yang dah keras tadi.)..letak dalam oven..tunggu 10 minit..
Begitulah seterusnya sampai habis..
Cuba bayangkan kalau 20 lapisan???
20 lapisan X 10 minit = 200 minit!!!
Perrgghh!!

Sebab tu nak buat kek lapis ni, memerlukan kesabaran yang tinggi..chewaah!!


tadaaaa!!! ini kek lapis yang dah siap..

I dapat banyak ni jek uols atas belas ihsan mak & untie i..
Kejam tau ;(

12 comments:

MiSz eiN said...

memang sedapppppp
teramat sangat kek nie kan!
nak la lagik!
:D

-Sara- said...

kek ni mmg leceh buat azie, sbb tu mahal kn ;)

bonda dadif aka akish said...

nasib dapat yunk..kalo diabiskan sume...

kempunan teros..

=)

waniepaez said...

perghhhh, wok 200 minit = ??..hahha..kitekn terer maths:P

dakcik said...

wahhh..nak la lagik..u try la wat ! hahahaha.mesti u pitam lg ! =)

waniepaez said...

opsss, tq ek ade ole2 dr sarawak.... hikhik...dakcik siap nk 2 fridge magnet sbb cantek2:)

axie said...

miszein : dah habis..

axie said...

sara : aah sbbtu mahal..sebab leceh giler

axie said...

bonda dadif : kalu tak dapat, melelh lah air liur..hehe

axie said...

wani : terror kan math i???

axie said...

dakcik : tunggu i pandai buat

axie said...

wani : dakcik memang..sampai nak 2 FM..nasib i jeling jekk