Wednesday, March 16, 2011

Manusia & hati

Hari ni, i nak berpuitis sikit..
Ececece ;)
Yelah, lately ni macam-macam yang berlaku dalam life i..
Dekat opis..dengan kawan-kawan

Tapi semuanya disebabkan hati..

Iri hati?

Sakit hati?

Kecil hati??

Busuk hati??

Dan i paling suka ayat ni "sebusuk-busuk bangkai, busuk lagi hati manusia"
Yup! ini ayat marah..
Hope tuan punya ayat jangan marah i ambik ayat itu kat fb..hehe ;)

Disebabkan hati jugak manusia sanggup berbuat apa saja..
Disebabkan hati jugak manusia lain ditindas..
Disebabkan hati jugak manusia binasa..

Hati ini ibarat jasad kite..
Apabila rosaknya hati..
Rosaklad jasad kite..
Kalau tak di jaga hati kite,
Mulalah wujud penyakit-penyakit hati..
Hasad dengki..
Buruk sangka sesama manusia..
Puncanya dari hati..
Bermulanya dari hati..

Jangan dilihat,
Apabila sempurnanya jasad sesorang..
Maka sempurnalah hatinya..begitu jugak sebaliknya..
Hanya keimanan dan cara kite bertassawul dengan Allah yang dapat menilainya..
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..

Doa lah macam ni setiap hari selepas solat atau bila-bila masa..

"YA ALLAH; Sucikan lah hatiku, bersihkan jiwaku, ikhlaskan aku melakukan apa sahaja keranaMU, Kurniakan aku iman yang sempurna, akhlak yang terpuji dan pekerti yang mulia..."

17 comments:

dakcik said...

yup! i sgt setuju dgn kata-kata u..pndai u berpuitis skg nie..hehehe
i pun suke ayat nie 'ikut kata hati boleh mati'...mati akal, mati jiwa, mati hati..sbb bile dah mati tue seme kite xboleh menilai ape yg berlaku di sekeliling kita..same ade kawan atau lawan..

mode : insaf..^ __ ^

Ezzah said...

sape yg busuk hati, hati kering, iri hati apa semua tuh kita cuci je hati dia dgn berbotol2 clorox! :

ehehee

axie said...

dakcik : wah ayat u, ayat makan dalam tu..hehe
pandai ek?? luahan hati apa yg berlaku kat opis i semalam..hehe

axie said...

ezzah : kalau boleh nk jek buat camtu kan..

dakcik said...

tue la..i kan pendegar setia mslh opis u tue..hehehehe

~~zaa~~ said...

rambut sama hitam tapi tutup dengan tudung pfcollection, tapi hati lain-lain..:D

tapi kalau hati busuk, pakai perfume mahal harga 2k pun, tetap busuk! erkkk...apa aku cakap ni!

MiSz eiN said...

sejak bile plop pnadai berputis?
so i kena komen
"thanx cik azie 4 d info"
la eh
;p

axie said...

dakcik : pastu duk order n.goreng cili api tak habis2..hehe
bila nak TF??
i dgn wani dah p ahad haritu..haha :D

axie said...

zaa :tetiba tudung pfscollection yang kena..kejam zaa!! haha :D
takpe, azie paham..hati busuk tetap busuk walaupun perfume mahal..camtu??hehe

axie said...

miszein : i perli nampak..TQ cik ein

MiSz eiN said...

hehe
salah la klu hati dah kronik,
kena la wat pembedahan
tukar ngan hati baru yang fresh dr oven
ok x cmtu?

-Sara- said...

like this entry :)

dakcik said...

ha, kite p jumaat la..i freeeeeeee :)

axie said...

miszein : yelah ambik ahti lembu ke, hati ayam ke baru takdek perasaan ork

axie said...

sara : ha..tekan butan like ;)

waniepaez said...

waahh, mmg nga panas nie..knp i org last bace nie??haha..

i loikee:)

axie said...

u selalu last tau..eeee